woensdag 28 oktober 2015


Wij vrouwen hebben de neiging om nogal hard te zijn voor onszelf.
Terwijl het veel productiever is om áárdig te doen. Minder streng.
Het hoeft niet allemaal perfect, en ook als je de fout in gaat 
mag je er zijn. Zullen we dat dan eens gaan oefenen?


Liever voor jezelf
In 3 stappen


  1. Durf te vragen
    Je hoeft echt niet alles zelf te weten of te kunnen. En jezelf erop veroordelen dat je 'het' niet kunt is al helemaal niet productief.
    Durf te vragen, om hulp, om mee te denken, samen te ontspannen of alles eens even fris te bekijken (zonder die donkere bril die we zo nu en dan op hebben).
  2. Gun het jezelf
    Hoe vaak sta jij in de ochtend op en neem je je voor om nu echt die wandeling te maken tussen jouw afspraken door. Of om te mediteren, een boek te lezen, even voor je uit te kijken.

    En dan ben je aan de slag gegaan, is het al middag en voel je jouw gedachte knagen...Ik had mezelf voorgenomen om te gaan maar 'ik MOET' nu echt doorgaan. Zonde van mijn tijd, ik kan mijn tijd beter besteden.En dan laat je het moment weer voorbij gaan.

    Voor mij voelt het dan uiteindelijk als een teleurstelling. Ik heb niet gedaan waar ik zo naar uit heb gekeken en mezelf had gegund, maar vond dat doorwerken voorging.

    Maar vraag je je dan niet af : Van wie MOET dat eigenlijk. Ben je niet veel frisser en met meer inspiratie achter je laptop als je toch die break neemt.

    Vanaf nu MAG je jezelf toestemming geven om die break te nemen en als je het lastig vind:
    Je KRIJGT van mij toestemming. Ga! 
  3. Kom op adem
    Vaak zitten we de hele dag in ons hoofd. We rennen van afspraak met een klant naar concept uitwerken naar netwerkbijeenkomst naar gezin. (dit is een gemiddelde dag van mij).

    Een jaar geleden had ik pas op het moment dat ik in de avond mijn bed in stapte mijn eerste bewuste uitademing. Het leek wel of ik de hele dag mijn adem in had gehouden, door altijd maar druk te zijn.

    Nu ik een jaar geleden mindfulness training heb gedaan en bijna iedere dag tijd neem voor ontspanning en meditatie, al is het soms maar kort, te kort ;) merk ik eerder op dat ik niet bewust adem. En alleen al door het op te merken kan ik weer dieper ademen en kom ik lettterlijk weer 'op adem'. Dan lijkt alles weer in een ander tempo te kunnen gaan en het stressgevoel in je lijf af te nemen.

    Wees je eens bewust van je ademhaling, sta er een paar keer per dag bij stil. Dan hoef je aan het einde van de dag niet zo hard je best te doen om je stressgevoel kwijt te raken en kun je onstpannen je bed in stappen. Dat is ook lief zijn voor jezelf (en je lijf).


  4. Ik ben benieuwd hoe jij goed voor jezelf zorgt, dag na dag. 
    Als vrouwelijke ondernemer waarin we vaak de druk voelen om door te gaan en ambitieus zijn.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen