maandag 21 maart 2016

'Pitchen is zeg maar niet zo mijn ding'


Begin maart was ik aanwezig bij Open Coffee 070. Deze netwerkbijeenkomst organiseer ik samen met Tom Scholte en anderen van het Ondernemerscafé.
Tijdens de bijeenkomst was er ruimte voor tien ondernemers om in dertig seconden jezelf of je bedrijf te presenteren of vraag te stellen. Kortom: pitchen.
Binnen korte tijd kwamen er 9 ondernemers naar voren om een plek te claimen. Acht mannen en één vrouw. En dat terwijl de meerderheid van de ondernemers op de borrel toch echt vrouwen waren!
Ik ben langs deze vrouwelijke ondernemers gegaan en heb hen gevraagd of zij van die mogelijkheid gebruik wilden maken. De antwoorden waren:
"Niet nu, ik heb mijn verhaal nog niet helder."
"Niet nu, volgende keer als ik mij erop voor heb kunnen bereiden."
"Niet nu, pitchen is zeg maar niet zo'n mijn ding."
"Nee dank je, ik heb het niet nodig, ik heb genoeg werk."
Verrast was ik over hun reacties. Nee, eerder teleurgesteld. Het was echt dé kans om jezelf te laten zien! Heel kort en bondig vertellen wat je doet en waarom ze juist bij jou(!) moeten zijn. Natuurlijk is het spannend als alle ogen op je gericht zijn, maar dat zijn we als ondernemers toch wel vaker gewend?
Het lijkt erop dat vrouwen zich niet kunnen vinden in het elevator pitch concept. Het klamme zweet breekt de meesten al uit als ze hun pitch proberen te maken: noem de doelgroep, je dienst en je onderscheidend vermogen in één, pakkende zin. Leer deze gekunstelde zin daarna uit je hoofd. Probeer hem dan op het juiste moment comfortabel uit je mond te laten rollen… en blijf glimlachen!
Pfff... zo lijkt het wel een exacte wetenschap. En zoals alles in die hoek, lijkt er ook maar één goede oplossing te zijn. Dat verlamt je, want wanneer is de pitch dan goed? En totdat je je perfecte pitch hebt uitgedacht, durf je jezelf niet te laten zien...
Maar dat is natuurlijk onzin. Zo hoef je jezelf niet te presenteren. Je mag gewoon jezelf blijven.
Als jij goed voor ogen hebt wat je precies doet, wat je een ander te bieden hebt, dan kun je je in iedere situatie, zonder stress, presenteren. En kun je ook nog inspelen op de situatie.
Ik heb uiteindelijk de tiende plek geclaimd. Ik had de dertig seconden bij lange na niet nodig. Want ik heb niet geprobeerd om al mijn diensten onder de aandacht te brengen of mijn doelgroep tot op drie cijfers achter de komma te verwoorden. Ik heb verteld dat ik vrouwelijke ondernemers help om zich beter te presenteren. Dat ik ze zo comfortabel maak met hun eigen bedrijf, dat ze op ieder moment kunnen pitchen. En dat ik beschikbaar was als iemand daar hulp bij kon gebruiken.
Geen elevator pitch die ik ooit had gemaakt als ik de ‘magische formule’ gebruikt had. Maar wel één waar ik direct een klant mee verdiende!
Is het voor jou ook tijd om de pitch-stress te stoppen? Ik ga graag met je aan de slag in een sessie van anderhalf uur om te zorgen dat het comfortabel voor je wordt om in de spotlight te staan. Stuur me een mail voor meer informatie of bel me even. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen