dinsdag 19 april 2016

Interview vrouwelijke professional

Jacqueline Vos-Kuizenga

Eigenaar training, coaching en marketingspel
Schat in de Markt®

"No guts, no glory"



Vertel eerst kort iets over jezelf.
Ik ben Jacqueline Vos-Kuizenga, geboren in de Hoekse Waard en sinds 10 jaar woon ik met mijn man en kids in Berkel en Rodenrijs. We hebben twee kinderen op de basisschool. Ik hou van creëren, van niets iets maken. Ik heb een open mind, ben gedreven en zit vol ideeën. Stilzitten kan ik moeilijk, ik loop liever een ommetje dan dat ik voor de tv hang. Dan maak ik mijn hoofd leeg en doe ik inspiratie op.


Wat is je business, (bedrijfsnaam,website)? Wat doe je voor werk?
Ik vind het stoer dat mensen via hun bedrijf hun ambitie waar willen maken. Zeker als ze een dringende behoefte hebben om iets in de wereld te zetten. Vaak zijn het de mensen-mensen die anderen willen helpen. Maar om hun droom te realiseren hebben ze een goedlopend bedrijf nodig.
Daarom willen ze leren hoe ze hun bedrijf in kunnen richten en goed laten draaien. Dat is nogal wat. En daarom vind ik het iedere keer weer bijzonder dat mensen mij betrekken bij hun onderneming. Want ik realiseer me dat als je hulp inroept voor je bedrijf, je een stuk van jezelf blootlegt.
Via mijn bedrijf Schat in de Markt® en het gelijknamige marketingkaartspel begeleid ik mensen die moeite hebben zichzelf goed in de markt te zetten. Ik geniet als mensen door mijn begeleiding veel meer in verbinding komen met zichzelf en hun klant. Ze leren technieken en vaardigheden waarmee ze ontdekken wat hun klanten willen en hoe ze hun klanten vinden. Hun beeld over marketing verandert, ze vinden het niet meer opdringerig en zelfs makkelijker. Ook omdat we samen hun talenten en kwaliteiten structureren. Die kunnen ze optimaal inzetten voor hun bedrijf, precies waar hun klanten naar vragen en zijzelf willen.

Heb je altijd geweten wat je wilde worden?
Ik was blij dat ik ooit mijn examen niet haalde, anders had ik de HEAO gedaan. Ik wist dat ik iets met mijn creativiteit wilde doen. En ik kende nog geen opleiding die creëren en commercie samenbracht. Gelukkig kwam HEAO Communicatie Creatief op mijn pad. Dat was op mijn lijf geschreven Alles op het gebied van marketing, communicatie, reclame, vormgeving en meer. Maar wat ik precies wilde worden was me niet duidelijk. Wel dat ik in die hoek wilde werken. Dat heb ik sinds mijn opleiding altijd gedaan. Poeh, inmiddels is het al 25 jaar geleden dat ik die weg ben ingeslagen.

Hoe ben je gekomen waar je nu bent? Wat is je ambitie, verlangen, droom? Wat betekent succes voor jou?
Mijn verlangen is dat mensen zich vrij voelen om zichzelf te zijn en dat te durven laten zien. Zelf ben ik lange tijd onzichtbaar geweest. Die verandering kwam toen ik mijn eigen bedrijf startte. Ik heb dat proces dus zelf meegemaakt. Als je een eigen bedrijf hebt, moet je wel zichtbaar zijn. Maar nog te veel mensen durven dat niet. En gaan dan nog teveel anderen kopiëren. Ze verschuilen zich achter anderen in de hoop dat ze hetzelfde succes krijgen van anderen. Maar je krijgt pas succes als je jezelf bent, je eigen creaties daarin maakt en dat op een goede manier in de markt zet. Dat is mijn droom: dat mensen echt zichzelf zichtbaar maken.

Wat is voor jou succes vs #hetnieuwesucces?
Succes betekent voor mij goed zijn in wat je doet en er plezier in hebben. Werken met voldoende klanten en tevreden klanten hebben. Dat kan door je volle potentieel te benutten. En jezelf ontdekken en ontwikkelen tot wie je wil zijn. Werken en privé zijn in balans.

Wanneer en op welke manier heb jij een van je grootste levenslessen geleerd?
Zomer 2013. Het koste me toen tien dagen om te landen in het vakantiegevoel. Ik was te druk met werk en kon mijn werk niet loslaten. Toen kwam ik erachter dat ik geen plezier meer had in mijn bedrijf en hoe ik mezelf in de markt zette. Ik liet me teveel leiden door anderen. Door die bewustwording kon ik mijn eigen koers varen en liet ik meer ontspanning in mijn bedrijf en gezin toe.

Wat zou jij andere vrouwelijke professionals voor advies willen geven in hun carrière?
Blijf bij jezelf. Blijf voelen wat jij belangrijk vind in de manier van bedrijfsvoering. Luister naar het kleine stemmetje in je hart dat gehoord wil worden.

Welk motto past bij jou en je professionele ontwikkeling?
No guts, no glory.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen