maandag 19 september 2016

We hebben allemaal vitamine C nodig!

Hoe gaaf is het als deelnemers aan Ondernemers Vitamine zelf een blog schrijven over haar ervaringen. Saskia schreef haar blog speciaal voor jou, vrouwelijke ondernemer!

Veel leesplezier

Machella Boot



Ondernemers Vitamine: een Schat in de Markt
We hebben allemaal Vitamine C nodig! In de waan van de dag vergeten we het soms. Machella Boot van Zuiver WIT helpt je eraan te herinneren. Met haar initiatief Ondernemers Vitamine biedt zij startende en meer ervaren vrouwelijke ondernemers een inspirerende plek voor het vitamine C(ontact) bommetje waar je als ondernemer juist zo'n behoefte aan hebt.

Deelname aan Ondernemers Vitamine is vrijwillig maar niet vrijblijvend. Van iedereen wordt een proactieve, energieke houding verwacht. Een houding van 'eropuit gaan' en 'in jezelf willen investeren'. Daarbij staat voorop dat de deelnemers van en met elkaar ervaren wat het ondernemerschap inhoudt, hoe het anders of beter kan en waar kansen en mogelijkheden liggen. Precies de houding die nodig is om succesvol ondernemer te kunnen zijn.

Ondernemers Vitamine heeft een Facebook en Linkedin Community voor het delen van ervaringen, tips en om de diensten van de aangesloten ondernemende vrouwen onder de aandacht te brengen. De maandelijkse bijeenkomsten in Het Nieuwe Kantoor (HNK) in Den Haag op donderdag van 10:00 tot 12:00 uur en op dinsdag in HNK in Rotterdam Westblaak zijn gratis. Er wordt alleen een bijdrage gevraagd van €5,- voor koffie, thee en een heerlijke huisgemaakte koek. De bijeenkomsten zijn interactief en er wordt regelmatig een actueel onderwerp besproken, gekoppeld aan het ondernemersverhaal van een gastspreker. De bijeenkomsten zijn, anders dan bij de gemiddelde netwerkbijeenkomst, niet bedoeld om je bedrijf te pitchen maar om ├ęcht contact te maken met vrouwelijke mede-ondernemers.

Op donderdag 8 september 2016 was er weer een bijeenkomst in HNK. Dit keer met gastspreker Jacqueline Vos-Kuizenga van Schat in de Markt. Jacqueline houdt naar eigen zeggen niet van "bla bla" en dat is te merken. In heldere, praktische bewoordingen legt ze uit hoe haar Marketingkaartspel werkt. Maar niet eerder dan dat ze ons meegenomen heeft in haar ondernemersverhaal.

Jacqueline is 4 jaar geleden voor zichzelf begonnen. Waar ze altijd het idee heeft gehad een boek te willen schrijven over marketing, was daar ineens een ingeving voor een praktisch toepasbaar Marketingspel. Een spel waarin ze haar eigen ervaringen als marketingspecialist heeft verwerkt en waar iedereen op speelse, ongedwongen wijze kennis opdoet over de belangrijkste marketingprincipes. Het moest laagdrempelig zijn omdat ze er zoveel mogelijk mensen mee kennis wilde laten maken. Een lange periode van testen volgde. In haar vriendenkring en op netwerkbijeenkomsten. De laatste hobbel die ze moest nemen was de keuze voor de illustraties. En ineens was daar een tweede ingeving. Waar ze als klein meisje al graag tekenende, besloot ze haar oude hobby weer op te pakken en zelf de illustraties voor het spel te maken. Het resultaat is een prachtig vormgegeven spel met 45 kaarten, 133 vragen, meer dan 10 uur speelplezier en toegang tot online materiaal.

Uiteraard wordt er tijdens de bijeenkomst ook tijd ingeruimd om het spel daadwerkelijk te spelen. In groepjes van 4 wordt in drie rondes telkens gedurende 10 minuten gediscussieerd over een kaart. De kaarten bevatten elk 1 hoofdvraag en meerdere hulpvragen om de discussie verder op gang te brengen. Na 10 minuten worden de inzichten gedeeld met de voltallige groep.


In de eerste ronde krijgen we de kaart 'Aantrekkingskracht' met de hoofdvraag: "Welke ervaringen heb jij met klantreferenties/testimonials? Een op het oog eenvoudige vraag maar de hulpvragen nodigen uit om langer stil te staan bij de waarde ervan. Zo geven de vragen: 'Wat doen referenties met jou als je overweegt zelf klant te worden' en 'Vraag je actief naar reacties van je klanten?' de nodige stof tot nadenken.

In de tweede ronde worden we getrakteerd op een kaart over 'Klanten'. De vraag of zichtbaar worden en klanten werven energie kost, zorgt voor een discussie op een dieper liggend niveau. Het blijkt dat klanten werven zeker niet altijd met plezier gebeurt. Het is duidelijk dat het sommige ondernemers makkelijker afgaat dan anderen. De bereidheid om elkaar te helpen en van elkaar te leren voert in deze ronde de boventoon.
De derde en laatste ronde staat in het teken van 'Jij" als ondernemer. De vraag 'Waar zag je zakelijk gezien enorm tegenop en heb je toch gedurfd?' zorgt bij diverse ondernemers voor een enorme hoeveelheid positieve energie en uitgesproken kracht.

Het mooie van het Marketingspel is dat Jacqueline je genoeg stof belooft voor een ondernemersleven lang inspiratie en marketingtips. Je kunt ervoor kiezen om het spel te spelen of je kunt zelf elke dag een kaart te trekken en die kaart gebruiken als marketingdoelstelling voor die dag. Dit alles voor het betaalbare bedrag van € 24,75 exclusief BTW en exclusief €3,95 verzendkosten. Het spel is voor iedereen die zijn of haar marketingkennis wil vergroten en tegelijkertijd aan marketing wil doen. Een Schat in de Markt!

Wat maakt Ondernemers Vitamine nu anders en wat levert het je op? Voor mij als Arbeidsrecht jurist & coach zijn de bijeenkomsten van Ondernemers Vitamine een mogelijkheid om de fijne kneepjes van het ondernemerschap te leren. Iets wat ik mij vooral in de praktijk eigen zal moeten maken. En wat is er mooier dan dit te doen met een groep gelijkgestemden? De verhalen en de aanpak van andere en soms meer ervaren vrouwelijke ondernemers zorgen voor een verfrissende blik op mijn eigen activiteiten als ondernemer. De bijeenkomsten geven mij een energieboost en ik merk dat die energie overdraagbaar is. Vitamine C in zijn meest zuivere vorm.

Voel je je aangesproken en wil je ook een keer deelnemen aan Ondernemers Vitamine? Neem eens een kijkje op de Facebook pagina Ondernemers Vitamine - Zuiver WIT of op via Meet-up.

Tot gauw!
Saskia Bultman-Beele  Legally Personal



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen