vrijdag 27 oktober 2017

Wat ben jij eigenlijk waard?

Deze week was er weer een WAARDEVOLLE Ondernemers Vitamine sessie bij De Ondernemerswinkel. En hoe leuk is het als deelnemers er zelf over schrijven!

Leyla Pelsman het blog:













WAT BEN JIJ EIGENLIJK WAARD?


Vanochtend, 26 oktober 2017, was er weer een netwerksessie van Ondernemers Vitamine in De Haagse Ondernemerswinkel. Met een twintigtal ondernemers spraken we vandaag over je waarde. Diverse vragen kwamen voorbij als ‘Wat vind jij dat je waard bent?’ en nog belangrijker ‘Vraag je het tarief waarvan jij vindt dat je het waard bent?’. ‘Werk je met een uurtarief of hanteer je fixed prices per dienst?’. Maar ook ‘Gebruik je een ander tarief per doelgroep?’.

Zoveel ondernemers, zoveel verschillen

Waar de een werkt met een standaard- of dagdeelprijs, hanteert de ander aparte tarieven voor de particuliere en zakelijke markt. Werk je via een bemiddelingsbureau voor een lager tarief als je er een stukje continuïteit voor terugkrijgt? En wat doe je als je de concurrentie in je nek voelt hijgen en je opdrachtgever je het ‘voor jou tien anderen-gevoel’ geeft? Allemaal zaken waar je als ondernemer regelmatig mee geconfronteerd wordt. En waarmee vrouwen over het algemeen helaas net iets meer worstelen dan onze mannelijke collega-ondernemers. Een beetje marktonderzoek kan sowieso nooit kwaad, zodat je weet welke tarieven marktconform zijn. Maar uiteindelijk heeft het allemaal te maken met ervaring, overtuiging én uitstraling.

Als je je expert voelt, dan straal je dat uit

Als je veel ervaring hebt op een bepaald vlak, heb je automatisch meer zelfvertrouwen en dus ook de bijbehorende uitstraling. Je vraagt dan ook makkelijker het tarief dat past bij jouw ervaring en expertise. Dat je je als ondernemer moet onderscheiden is algemeen bekend. Maar hoe je zonder blikken of blozen je uurtarief communiceert is soms nog wel een dingetje. Als het goed is hebben we allemaal een specialisme. En geloven we in ons eigen kunnen en onze meerwaarde voor de klant. Als je opdrachtgever voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten, moet je je afvragen of het dan wel de ideale opdracht voor jou is. Kwaliteit heeft een prijs, dus verlaag daarom nooit je uurtarief. Geef hooguit een korting voor een eerste opdracht en zet de werkelijke waarde van je dienst op je factuur.

Leyla Pelsman,
De Juiste Toon 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten